Sykling er om mulig mer populært enn noen gang. Men trafikken skremmer noen fra å bruke sykkelen som treningsredskap. Derfor søker man til skogen og sykling på grus er den nye vinen.
Nedgang i mosjonsritt
Det er mange år siden Birkebeinerrittet og Grenserittet hadde sin storhetstid. Det kan virke som om nordmenn ikke lenger vil identifiseres med startnummer og pulsklokke på samme måte som tidligere. Det var en gang akkurat det var den store snakkisen rundt lunsjbordet og Birken ble fullbooket på sekunder. Nedgangen i antall deltagere i de tradisjonelle terrengsykkelrittene har vært markant. Likevel sykles det som aldri før, bare på en annen måte. Vi har kommet nærmere naturen, vi er blitt mer tilbakelent og tar det mer med ro enn før.
En ny sykkelkategori tar form
Det er ikke lenge siden fatbike var populært. Plutselig var den trenden over. Nå dukker modifiserte landeveissykler opp og har lagt seg et sted mellom asfaltracere og hardtail terrengsykler og kalles gravel bikes eller grussykler. De ligner mest på en sykkelkross-sykkel, men har en litt snillere geometri og dermed mer komfort enn en sykkelkross eller landeveissykkel, den har plass til litt bredere dekk og har gjerne festepunkter for mange flasker, skjermer og ulike typer sykkelvesker.
Modeller for enhver smak
Man skiller mellom gravelsykler for grusritt og gravelsykler for bikepacking. Førstnevnte er lettere, dyrere og raskere. Sykler for ferieturer er mer komfortable, solide, litt tyngre og praktiske. Felles for begge er at de kan brukes over alt. På asfalt, grusvei, skogsbilvei, kjerrevei, flytstier og i terreng. Det er syklistens tekniske ferdigheter som setter begrensninger, ikke nødvendigvis sykkelen.
Trafikken jager syklisten til skogs
Sykling på grus er et resultat av økende trafikk og en negativ spiral av konflikter mellom syklist og bilist. Det er også et resultat av at vi søker ut i naturen. Dessuten trengte sykkelbransjen noe nytt. Det er allerede 10-12 år siden fatbike var trendy. Hva er vel mer passende da enn å ta noe kjent – en klassisk ramme for 28 tommers hjul, et bukkehornstyre og å utvikle gir og bremsegrupper som er en blanding av landevei og terreng? Vipps så har man en helt ny og tidsriktig sykkeltype. Om du fortsatt ikke har prøvd det – prøv det og bruk hjelm! Sykling på grus er den nye vinen og vil gi deg det beste fra to verdener. Farten fra landeveien og roen i naturen fra terrengsyklingen.
Trenger du ny hjelm til din neste gravel-tur? Vi anbefaler FORCE Lynx og FORCE Neo.
Følg oss