Det er i skrivende stund bare dager igjen til årets høydepunkt for sykkelfans over hele verden – Tour de France 2022. Med 15 millioner tilskuere og 1 milliard tv-seere er Tour de France en pengemaskin.

Sykkelritt og penger

Med sykkel VM i Bergen i friskt minne kan man spørre seg om det er mulig å tjene penger på å arrangere sykkelritt. Sykkel VM i Bergen ble en dundrende sportslig suksess. Men til tross for enorme mengder publikum, et prikkfritt arrangement, sol fra blå himmel og tv bilder av vakker norsk natur som gikk jorden rundt, ble et av de største idrettsarrangementene som noen gang er avholdt på norsk jord en dundrende økonomisk fiasko. For en kontrast til Tour de France! For ASO – eieren av Tour de France, er det å arrangere sykkelritt god butikk, ja faktisk en pengemaskin.

Start og målbyer i kø for å arrangere Tour de France

Det har blitt en trend at Tour de France er mer enn bare en tur rundt Frankrike. Rittet har de senere år startet i land som Tyskland, Nederland og Storbritannia for å nevne noen. I år står Danmark og København som vert for verdens største sykkelritt – til den nette sum av ca. 126 millioner kroner. For København alene vil kostnadene være i størrelsesorden 67 millioner i følge en uttalelse fra februar 2020 av borgermester Frank Jensen, gjengitt av thelocal.dk. Hva får man for pengene? Oppmerksomhet som ikke er enkelt å tallfeste, men direkte tv-bilder som kringkastes i timesvis i løpet av 3 dager til 1 milliard mennesker over hele verden har en høy verdi.

Sponsorer og tv-rettigheter

Men start og målbyer hele veien langs den 3.350 km lange løypa, fordelt på 21 etapper, bidrar bare med ca. 5% av inntektene til ASO. Resten kommer fra sponsorer (ca. 40%) og tv-rettigheter (55%). På grunn av COVID-19 har de to siste utgavene av rittet ikke vært representativt for normal omsetning. Men ser man tilbake til perioden 2013-2016 viser The Inner Ring til at omsetningen til ASO utviklet seg fra 1.7 milliarder norske kroner til 2.2 milliarder i 2016.  Av denne omsetningen satt ASO igjen med h.h.v. 360 og 460 millioner. Slett ikke verst. Riktignok eier ASO også ritt som Paris – Nice og Criterium du Dauphine og de arrangerer breddearrangementer for både løping og terrengsykling, ja til og med motorsport og golf, men i all hovedsak kan tallene relateres til Tour de France.

Hvem er det egentlig som betaler?

I likhet med de svimlende summene som presenteres i forbindelse med overgangssummer og klubbenes omsetning i engelsk fotball, er kilden til pengene i de fleste andre idretter den samme. Det er markedet som betaler – med andre ord deg og meg. Når mange nok benker seg foran tv og langs løypa i 3 uker i juli, kommer media og med media kommer sponsorene. Så enkelt er det. I tillegg kommer alt som genereres utenfor ASO sin kontroll, nemlig turismen. 15 millioner mennesker langs løypa legger igjen betydelige summer på reise, hotell, mat og drikke. Tadej Pogačar kunne med god samvittighet ta imot premien på 5 millioner kroner som vinner av den gule trøyen i 2020. Det blir jo bare småpenger i denne sammenheng og ikke mye mer enn ukelønna til verdens best betalte fotballspillere.

Vil du komme et steg nærmere proffene i Tour de France? Kjøp den samme hjelmen som Alexander Kristoff og resten av Intermarché Wanty Gobert bruker! Sjekk ut FORCE Orca nå.