Sykling i seg selv er miljøvennlig. Å bytte ut bilen med sykkel er bra for helsa, miljøet og lommeboka. Men er det mulig å arrangere miljøvennlige sykkelritt på landeveien? Hva med tradisjoner, logistikk og den moderne utforming av sykkelritt?
Verdens største etapperitt
I Tour de France – verdens største etapperitt for landeveissykling, stiller verdens beste profesjonelle utøvere til start. I tillegg til nesten 200 syklister følger motorsykler og en rekke av servicebiler, presse, dommerbiler, politi og legebiler i en lang kortesje. Det har også vært tradisjon for å sende ut en lang karavane med reklamebiler i forkant. Fra disse bilene kastes det ut reklameartikler av plast og alle andre tenkelige materialer i tusenvis til ivrige tilskuere. Heldigvis er denne tradisjonene på vikende front.
Når du benker deg foran sofaen til sommeren for å følge det spennende rittet, så tenk litt på følgende tall, hentet fra virkeligheten men presentert i en litt forenklet form. Hvis vi leker med tanken på at det er 20 etapper a 200 km så blir det totalt 4000 km som skal sykles og kjøres med bil. Hvis vi så multipliserer antall km med antall kjøretøy, for eksempel 400 (Skoda alene leverer 250 biler) blir det 1,6 millioner km. Legg så til transportetappene mellom målby og ny startby så ender vi fort på 2 millioner km. Kan vi da si at dette er miljøvennlige sykkelritt? Nei absolutt ikke!
Følg oss